WILTEC.nl | De juiste tools voor jouw klus, mét goed advies & snelle levering
WILTEC.nl | De juiste tools voor jouw klus, mét goed advies & snelle levering
KLM vliegtuig in hangar

KLM vliegt veiliger en lichterdankzij spuitapparatuur van Wiltec

Door de grootte en extreme condities waaraan een vliegtuig blootstaat, is het spuiten van een vliegtuig een bijzonder verhaal. Het is een immense uitdaging om deze te voorzien van het KLM blauw. De kwaliteit van het spuitwerk is enorm belangrijk. De lak moet goed blijven zitten, ook op kilometers hoogte en bij extreme temperaturen. Wiltec is er trots op om een aandeel te leveren aan de uitstraling en de veiligheid bij de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld.

KLM werd opgericht op 7 oktober 1919 en is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. Met 34,1 miljoen passagiers en 621.000 ton vracht vormen KLM en KLM Cityhopper het hart van de KLM-Groep. Via haar enorme netwerk met 92 Europese en 70 intercontinentale bestemmingen, biedt KLM directe verbindingen met belangrijke steden en economische centra over de hele wereld.

De vraag
Het aanbrengen van een laklaag op een vliegtuig is een prestatie van formaat. Want naast een juiste kleur en een gladde afwerking zijn het vooral de bijzondere omstandigheden die de uitdaging vormen om een perfect beschermende laklaag aan te brengen. Een vliegtuig staat bloot aan extreme omstandigheden. Van de verzengende hitte op de luchthaven van een Afrikaans land tot aan de ijzige kou op een hoogte van ruim 10 km. Om nog maar te zwijgen over de invloeden van wind en neerslag bij snelheden van zo’n 1000 km per uur. Voor het perfecte spuitresultaat worden tegelijkertijd 8 tot 10 vakmensen ingezet. In ploegen wordt de klok rond gewerkt om in totaal 6 laklagen aan te brengen. Elke laklaag wordt daarbij nauwgezet gemeten op dikte. Extra lak betekent namelijk extra gewicht. En dat betekent extra brandstof. Hoewel de totale dikte van de 6 laklagen - 60 mu - nog altijd een stuk minder is dan de opgebrachte verflaag aan een normaal huiskozijn, weegt de totale opgebrachte lak ruim 900 kg. Bij een klus die zo nauw komt, is goede en betrouwbare apparatuur onmisbaar. KLM was daarom op zoek naar een partner die met hen meedacht en het juiste advies kon geven en de juiste apparatuur en de juiste producten kon leveren.

De oplossing
Het aanbrengen van de hoogwaardige lakken vergt een ongekend vakmanschap van de spuiters. Maar ook aan de spuitapparatuur en de pompsystemen worden de allerhoogste eisen gesteld. In samenwerking met KLM heeft Wiltec een spuitsysteem samengesteld waardoor onder hoge druk een vloeiende en constante spray gegarandeerd wordt. Uitval door drukverlies of een ongelijkmatige verneveling is funest voor het eindresultaat. Ook voor het onderhoud en eventuele reparaties levert Wiltec de complete nazorg. Op deze manier draagt Wiltec haar steentje bij aan de representatieve uitstraling van KLM. In alle continenten van de wereld.

De vooruitgang
KLM is erg tevreden over Wiltec. Voordat de luchtvaartmaatschappij met Wiltec in zee ging, werkte het met oude apparatuur. KLM had daardoor te maken met veel drukverlies waardoor er te weinig bereik was om het vliegtuig goed te kunnen spuiten. Met de moderne apparatuur van Wiltec gaat zowel de kwaliteit als de efficiency er een stuk op vooruit. Daarbij blijven de specialisten van Wiltec meedenken en delen proactief kennis van nieuwste producten, zodat KLM op tijd kan schakelen. Ook profiteert KLM van de service en onderhoudsdienst van Wiltec. Wiltec voert snel noodreparaties uit en ontzorgt op onderhoudsgebied. Door deze totaaloplossing heeft KLM er geen omkijken meer naar en ziet ieder vliegtuig er op en top uit!

De vooruitgang in feiten!
# Verbetering van kwaliteit
# Verhoogde efficiency
# Optimale service en onderhoud
# Toegang tot meest actueel kennisniveau
# Ontzorging door proactieve samenwerking